Hej!
Det är en förmån att varje dag på jobbet se framtiden ta form framför en. Det är en lärares uppgift att inspirera blivande vuxna att söka sig en egen plats i samhället, sätta upp egna mål och budgetera det arbete som krävs för att nå det målet. Det är min vardag!
Ibland undrar man om det inte är något fundamentalt fel på det sätt undervisningen diskuteras. Alltför mycket ska snuttifieras och en alltför stor del av uppgifterna inom naturvetenskaperna är så tillrättalagda att eleverna blir paralyserade så fort de ställs inför en uppgift de inte sett i ”boken” eller kan förväntas ge en enkel unik lösning till. Att hitta en nyckel till ett rum i undervisningen där kunskaper och färdigheter frodas och känns meningsfulla – Det är min dröm!
I över 30 år har jag undervisat. Ibland skäms jag när jag möter elever jag hade under mina första år som lärare och tänker på hur relationen mellan vad jag då visste och vad jag trodde mig veta såg ut. Ju mera man lär sig desto mera inser man att det finns kvar att lära!
Hemma har min fru och jag sett våra fyra barn ta sig ut ur boet och forma egna tillvaron. Detta skede i livet ger tid också för mig själv att studera vidare. Studierna ger mig större ödmjukhet inför mina elevers svårigheter i det att jag själv ibland sitter på föreläsning och febrilt försöker begripa vad det handlar om.
Mina funderingars utgångspunkt är synen växande generationen. Ibland omtalas blivande vuxna i åldern 13-19 som om de vore tonåringar – en speciell sorts människor – i stället för människor i en period i livet. En period varje människa genomgår. I tonåren formar människan en stor del av det som är en själv. I tonåren formas avstampet för framtiden. Låt oss försvara de blivande vuxnas rätt till en omvälvande tonårsperiod!
Jan Holmgård
Tonåringarnas försvarare
Kommentera